Każda organizacja powinna wdrożyć zasady przechowywania danych zgodne z RODO. Dla każdej z organizacji będą one różne w zależności od ilości przetwarzanych danych, sposobu ich gromadzenia oraz nośników na których są one gromadzone i przechowywane.
Można wyróżnić kilka podstawowych zasad w tym zakresie, którymi powinny kierować się organizacje:
- Organizacja powinna określić obszar przetwarzania i przechowywania danych. Będą to budynki, pomieszczenia i części pomieszczeń. Organizacja powinna stworzyć „Wykaz budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń tworzących obszar, w których przetwarzane są i przechowane dane osobowe. Taki wykaz może być jednym z elementów Polityki Ochrony Danych Osobowych w organizacji.
2. Jeśli dane osobowe przetwarzane są i przechowywane w systemach informatycznych należy zastosować następujące zasady ich przechowywania, w tym zasady bezpieczeństwa:
- Metodę i częstotliwość tworzenia kopii bezpieczeństwa,
- Na jakich nośnikach mają być tworzone kopie bezpieczeństwa np. płyta CD
- Okres tworzenia kopii bezpieczeństwa w cyklach np. w każdym dniu roboczym w tygodniu po skończonej pracy
- określenie czasowej weryfikacji wykonanych kopii bezpieczeństwa.
- określenie pozbawiania zapisu starych płyt po czasie ustania ich użyteczności.
3. Należy określić sposób i czas przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych oraz wydruków:
- Ze względów bezpieczeństwa nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w dwóch niezależnych od siebie miejscach.
- Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny znajdować się w zamykanych szafach z dostępem tylko dla osób upoważnionych.
- Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w zabezpieczonym pomieszczeniu z dostępem tylko dla osób upoważnionych.
4. Organizacja powinna określić sposób działania po ustaniu określonego czasu przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków:
- organizacja zobowiązana jest do trwałego usunięcia danych z nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków po czasie ich przechowywania.
- Wydruki na których znajdują się dane osobowe winny być zniszczone w sposób uniemożliwiający ich odczyt.
- Nośniki informacji, w tym kopie informatyczne winny być pozbawione zapisu lub w przypadku nie możności usunięcia danych zniszczone w sposób uniemożliwiający odczyt.
5. Organizacja powinna określić sposób postępowania w przypadku przekazania nośników informacji w celu naprawy:
- W przypadku przekazania nośników informacji w celu ich naprawy organizacja zobowiązana jest do takiego usunięcia danych aby uniemożliwić odczytanie danych przez osoby nieupoważnione.
- W przypadku niemożności usunięcia danych z nośników informacji naprawę można dokonać tylko w obecności osoby upoważnionej przez organizację.
Bądź na bieżąco z RODO!
Pobierz nasz darmowy ePoradnik RODO dla NGO.
Poradnik zawiera między innymi:
- Wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych
- Wzór upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
- Wzór klauzuli informacyjnej
- Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych
Zobacz inne nasze wskazówki, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twoja organizacja przestrzega RODO:
• Sprawdź stronę internetową Twojej organizacji
• Zbieranie danych podczas wydarzeń
Dagmara Knaga – reprezentuje Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. ks. Piotra Skargi
Najnowsze komentarze